Friday, April 25, 2008

..:: binatang kesayangan saya ::..



Assalamualaikum... hmm.. comel tak..??? comel kan..?? saya suka sangat kat kucing... bagi saya, kicing adalah binatang yang paing istimewa... comel... manja... mudah dengar kata... dan yang paling istimewa, dia jugak akan memahami mood kita bila kita bersama dia... saya ada terbaca beberapa artikel.. yang mengatakan, kadang2 kucing boleh jadi tempat kite meluahkan maalah atau bercerita pada dia tentang apa saja yang kita rasa... walaupun dia tidak dapat menyelesaikan masalah kita dan berkata-kata balik pada kita, namun percayalah.. sesungguhnya dia memahami apa yang kita rasa.....



saya selalu membelai kucing saya yang dirumah bila saya rasa kesunyia... sedih... marah... ada jugak fakta mengatakan bahawa kucing juga sangat sesuai diusap oleh orang yang mengidap darah tinggi...sebab bila kita usap kucing, dia akan rasa lebih manja dan bertambahlah mengada-ngada.... walaupun, saya memang sayang sangat kat kucing.. hm.. sepajang hidup saya, dah banyak kucing yang saya bela... diruma, bukan saya seorang saja yang ska dan sayangkan pada kucing... malah ma.. ayah.. dan abang-abang saya... pernah ada seekor kucing yang saya bagi namanya nani.. nak kata dia jantan bkan.. nak kata dia betina pun bukan. yang nyata, dia memang tak suka pada kucing jantan... tapi dia jugak tak pernah beranak... manja.. memang manja... satu hari dia demam. sejak tu dia selalu tidor dalam bilik air... macam2 cara kai buat untuk tgk dia sihat.. tapi tak dapat jugak.. satu malam tu, dia tidor dalam bilik air lagi... dah pagi tu, bila ayah saya bangun untuk solat subuh kami tengok dia dah tak bernyawa... dia mati dalam keadaan menyarap... sedih sangat bila tengk dia macam tu.... satu lagi cerita tentang kucing yang pernah saya bela... saya bagi namanya binggo.. ada dua.. dan dia lahir satu ibu .sekor lagi saya bagi nama cikey.. binggo.. selalu gaduh dengan kucing lain... satu hari dia cedera teruk kat bahagian pipi..... saya sapu ubat dan bawak dia ke klinik... tapi doc kata dia dah kena barah sebab luka dia dah sampai ke dalam daging... sebab dia selalu garu... entah macam mana, satu hari dia hilang.. tak balik2... kami sekeluarga tahulah dia dah mati... sebab orang tua2 kata, kicing yang tahu kita sayangkan dia... dia tak akan nak tunjuk dia mati depan kita.. hmm. itulah serba sedikit cerita saya tentang kucing.. saya masih ingat.. masa saya last semesta di kolej... matapelajaran public speaking.. saya buat tentang kucing... best sangat... masa tu, saya nak tutup speach saya... saya buat cerita tentang kucing yang penah saya bela.. seronok sangat.. bila ada yang tahu kucing yang saya bela tu mati.. semua muka macam sedih... hmm. apapun, saya happy sangat.. sekarang, saya dah bela lagi seekor kucing... lepas yatim hilang.. saya bela lagi seekor kucing.. yang saya bagi nama atan... setiap hari, saya mesti belai dia.... bila saya kat ofis, saya akan selalu ingat atan.. kadang-kadang rasa tak sabar nak balik umah dan bermain dengan dia... tengok gambar tu... comel kan...??? sape yang tengok mesti rasa geram sangat....

1 comment:

Q said...

kucing?.....